פוטנציאל הון אנושי מהחברה הערבית לתעשייה עתירת ידע
על הפרויקט
חינוך - זכאות לבגרות
הכשרת הנדסאים וטכנאים
השכלה אקדמית
תעסוקה ושכר
הגדרות והסברים
על הפרויקט
הפרויקט בוצע על ידי קבוצת SFI, בהזמנת ובשיתוף רשות החדשנות ומשרד העבודה.
מטרתו להנגיש תמונת מצב אודות פוטנציאל ההון האנושי בחברה הערבית ובכלל האוכלוסיה בישראל, לאפשר קבלת החלטות מושכלת, לקדם את ההון האנושי ואת ההזדמנות השווה למימוש עצמי וכלכלי בתעשייה עתירת הידע – הייטק, ביו-טק וביו-מד.
הנתונים המוצגים בדשבורד מאפשרים לבעלי עניין עם מיקודים שונים לבצע ניתוחים ביחס לתחומים שונים – חינוך זכאות לבגרות, הכשרת הנדסאים וטכנאים, השכלה אקדמית, תעסוקה ושכר.
הדשבורד מסייע למקבלי החלטות, מעסיקים, ארגוני חברה אזרחית, רשויות מקומיות, וגורמים בחברה הערבית לקבל תמונת מצב מדויקת ועדכנית של מגמות בתחום ההון האנושי הטכנולוגי והמדעי.
לשאלות, הצעות או שיתופי פעולה, ניתן למלא פרטים ולשלוח פנייה דרך טופס יצירת הקשר.
על הנתונים:
בדשבורד מוצגים נתונים עד השנה האחרונה עבורה זמינים הנתונים בכל תחום, הנתונים יתעדכנו מידי שנה.
נתונים שהתקבלו מהלמ"ס בתחומים השונים מבוססים על הגדרות הלמ"ס. ניתן לעיין בהגדרות המלאות באתר הלמ"ס.
התצוגה מאפשרת פילוח לפי שנה, מגדר, תחומי לימוד ואזורים גיאוגרפיים*.
*חלוקה גיאוגרפית: במרבית הדוחות בדשבורד מוצגת חלוקה גיאוגרפית אזורית לפי 15 הנפות בישראל ואזור יהודה ושומרון.
נפה: יחידת שטח מנהלית שהיא חלק ממחוז (ששת המחוזות בישראל מחולקים ל-15 נפות) הגבולות הגיאוגרפיים של הנפות הם לפי הגדרת משרד הפנים.
להלן פירוט הנפות בכל מחוז:
מחוז צפון:
- נפת רמת הגולן
- נפת צפת
- נפת עכו
- נפת כנרת
- נפת יזרעאל
מחוז חיפה:
- נפת חיפה
- נפת חדרה
מחוז מרכז:
- נפת רמלה
- נפת השרון
- נפת פתח תקווה
- נפת רחובות
מחוז ת"א:
- נפת ת"א
מחוז ירושלים:
- נפת ירושלים
מחוז דרום:
- נפת אשקלון
- נפת ב"ש
אזור יהודה ושומרון
מידע משלים וקישורים רלוונטיים:
אתרים
מחקרים ופרסומים – רשות החדשנות
אתר התכנית הלאומית להגדלת ההון האנושי להייטק
אתר המל"ג – המועצה להשכלה גבוהה – מידע אודות מערכת ההשכלה הגבוהה
אתר ראמ"ה – הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך
אתר הלמ"ס – הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה
מצב החינוך: תוצאות מערכת החינוך בישראל – ראמ"ה
עבודאטה – נתונים לבחירת קריירה ולימודים
מידע לעם – ציוני בגרויות – 2021-2022
דוחות
דוח הוועדה להגדלת ההון האנושי בהייטק
דו"ח שנתי – מצב ההייטק 2024 – רשות החדשנות
דוח הון אנושי בהייטק הישראלי – תמונת מצב 2022-2023 – רשות החדשנות
על הפערים המגזריים – מגדריים בפרמיה להשכלה בישראל 2024 – אגף הכלכלן הראשי – משרד האוצר
שנתון החברה הערבית בישראל – המכון הישראלי לדמוקרטיה
דו"ח המצוינות של ישראל – מדד בגרות טק 2022 – קרן טראמפ
דשבורדים
מערכת שקיפות בחינוך – משרד החינוך
דשבורד אקדמאים מאוכלוסיות מגוונות בהיי-טק – משרד העבודה
דשבורד מסלולי שילוב בהייטק – משרד העבודה
מפת STEM (מדע, טכנולוגיה, הנדסה, מתמטיקה) אינטראקטיבית – קבוצת SFI
נתוני תעסוקה במגזר החרדי – המכון החרדי למחקרי מדיניות
נתוני מפקד האוכלוסין 2022 – הלמ"ס
הגדרות והסברים
חינוך - זכאות לבגרות
מקור הנתונים: משרד החינוך, אתר שקיפות בחינוך והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס).
הדוחות מציגים תמונת המצב של נתוני הזכאות לבגרות הכוללת 5 יח"ל ב: אנגלית, מתמטיקה, מדעי המחשב, ביולוגיה, כימיה, פיזיקה, תכנון ותכנות מערכות.
בדוח מוצגים נתונים אודות מוסדות לימוד המגישים לבגרות ואשר הופקה עבורם תמונה חינוכית בלבד.
שמות בתי ספר: בתי ספר עשויים לשנות את שמותיהם לאורך זמן, השמות מופיעים במסד הנתונים כפי שהיו נכונים באותה השנה, ולא בוצע איחוד או עדכון רטרואקטיבי של שמות.
הנתונים מופקים לאחר סיום המועדים הרלוונטיים (מועד קיץ ומועד חורף העוקב לאחר סיום הטיפול בערעורים).
הגדרות:
יח"ל: יחידות לימוד
זכאות לבגרות: עבור כל מקצוע לימוד מוצגת כמות התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת 5 יח"ל במקצוע זה. כלומר, תלמידים אשר עברו את הבחינה במקצוע הלימוד ברמת 5 יחידות לימוד וכן זכאים לתעודת בגרות.
שיעור זכאות לבגרות: עבור כל מקצוע לימוד מוצג אחוז התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת 5 יח"ל במקצוע זה מתוך כלל הלומדים בשכבת יב׳ במוסד הלימוד.
אזור מוסד לימודים: מוצגים נתוני הזכאות לבגרות במקצועות השונים לפי האזור של מוסד הלימודים (נפה).
חלוקה גיאוגרפית: בדוחות מוצגת חלוקה גיאוגרפית אזורית לפי 15 הנפות בישראל ואזור יהודה ושומרון.
נפה: יחידת שטח מנהלית שהיא חלק ממחוז (ששת המחוזות בישראל מחולקים ל-15 נפות) הגבולות הגיאוגרפיים הם לפי הגדרת משרד הפנים.
תלמידים מהחברה הערבית: תלמידים הלומדים במוסד אשר המגזר המאפיין אותו, על פי נתוני משרד החינוך, הוא ערבי, בדואי, דרוזי וצ'רקסי.
מגזר המוסד: נקבע ע"פ הלאום של רוב תלמידיו – יהודי, ערבי, בדואי, דרוזי וצ'רקסי.
תלמידים מכלל האוכלוסיה: תלמידים מכלל החברה, כולל החברה הערבית.
זכאות לתעודת בגרות: לפי הגדרת משרד החינוך – היבחנות במקצועות החובה לפי מסלול לימודיו בבית הספר, ולפי מגזר ופיקוח. למידע נוסף ראו כאן.
בגרות טק: זכאים לבגרות שנבחנו במתמטיקה 5 יח"ל ובפיזיקה או במדעי המחשב ברמה של 5 יח"ל.
במסגרת הוועדה להגדלת ההון האנושי בהייטק, ולמחקרים נוספים בתחום, זוהו מקצועות לימוד אלו כמרכזיים עבור תעשיית ההייטק, ושילובם כמגדיל משמעותית את הפוטנציאל להשתלבות במשרות טק. הוועדה המליצה על קביעת יעד להגדלת שיעור הזכאים לבגרות טק בכלל האוכלוסייה באמצעות צמצום הפערים בין קבוצות האוכלוסייה השונות. מידע נוסף בדוח הוועדה להגדלת ההון האנושי בהייטק.
הגדרות והסברים
הכשרת הנדסאים וטכנאים
מקור הנתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) – נתוני עיבוד מיוחד ונתונים המפורסמים באתר*.
הדוחות מציגים תמונת מצב של נתוני הכשרה מקצועית, הנדסאים וטכנאים, למקצועות טכנולוגיים ומדעיים, במכללות המקצועיות שבפיקוח המכון הממשלתי להכשרה בטכנולוגיה ובמדע (מה"ט) שבפיקוח משרד העבודה.
על מנת להציג תמונת מצב של פוטנציאל לפי מקצוע לימוד, סטודנטים ומקבלי תעודות בשני מקצועות נספרו בשניהם.
נספרים כלל הסטודנטים בכל שנה – למשל, סטודנט שלמד בשנים עוקבות ייספר בכל אחת מהן.
נספרים כלל מקבלי התעודות בכל שנה. למשל, מקבל תעודה אשר קיבל תעודה במקצוע אחר לאחר מספר שנים, ייספר בשניהם.
בהתאם להגדרות הפרטיות של הלמ"ס, הנתונים מובאים בקירוב בפילוחים, אזורים או תחומים בהם מספר הלומדים או מקבלי התעודות קטן מ-3.
הגדרות:
אזור מגורים: בדוח מוצגים נתוני הלומדים ומקבלי התעודות לפי אזור המגורים שלהם (נפה).
חלוקה גיאוגרפית: בדוחות מוצגת חלוקה גיאוגרפית אזורית לפי 15 הנפות בישראל ואזור יהודה ושומרון.
נפה: יחידת שטח מנהלית שהיא חלק ממחוז (ששת המחוזות בישראל מחולקים ל-15 נפות) הגבולות הגיאוגרפיים הם לפי הגדרת משרד הפנים.
חברה ערבית: לפי הגדרת למ"ס, הכוללת ערבים מוסלמים, נוצרים-ערבים ודרוזים.
כלל האוכלוסיה: כלל החברה, כולל החברה הערבית.
שנה: נתוני הלומדים הם לפי שנה עברית, לדוגמה, שנת 2023 היא שנת תשפ"ג, אוקטובר 2022 עד ספטמבר 2023. נתוני מקבלי התעודות הם לפי שנה קלנדרית, לדוגמה, שנת 2023 מכילה את הזכאים לתעודה בין התאריכים 1.1.23 – 31.12.23.
שיעור הצעירים הערבים מתוך כלל הצעירים: שיעור גילאי 18-25 מהחברה הערבית מתוך כלל בני 18-25 באוכלוסיה. הנתונים הם ברמה הארצית בלבד.
תחומי לימוד: מתוך מגמות הלימוד של מה"ט נבחרו מגמות במקצועות טכנולוגיים ומדעיים אשר רלוונטיים לצורך תעסוקה בתעשייה עתירת ידע. מקצועות אלו קובצו יחד לתחומים לפי הפירוט להלן.
• לעיתים מגמות מתבטלות, או לא נפתחות. במקרה זה לא ימצאו עבורן נתונים בשנה מסוימת או באזור מסוים.
להלן פירוט מגמות הלימוד בכל תחום:
שם תחום
שם מגמה - מה״ט
ביוכימיה
ביוטכנולוגיה
ביוטכנולוגיה – התמחות ביו-רפואה
תכנון וניהול של בסיסי נתונים ורשתות
הנדסת תעשיה וניהול – מערכות מידע
פיתוח וניתוח של תוכנה ויישומים
הנדסת תוכנה
הנדסת תוכנה – תקשורת ואינטרנט
הנדסת תוכנה – סייבר
הנדסת תוכנה – התמחות devops
הנדסת תוכנה – התמחות fullstack
הנדסה כימית ותהליכים
הנדסת כימיה
הנדסת כימיה מגמת משנה כימיה תרופתית (פרמצבטית)
הנדסת כימיה- מגמת משנה מעבדתית תעשייתית
הנדסת כימיה – מגמת משנה טכנולוגיה של מזון
כימיה תרופתית
חשמל ואנרגייה
הנדסת מכונות – מערכות ואנרגיה
הנדסת חשמל
הנדסת מכונות – מערכות ואנרגיה – גז טבעי
אלקטרוניקה ואוטומציה
הנדסת אלקטרוניקה
הנדסת אלקטרוניקה – מחשב ותוכנה
הנדסת אלקטרוניקה תקשורת
הנדסת מכונות- תכנון וייצור ממוחשב
הנדסת מכונות – מכטרוניקה – אלקטרואופטיקה
הנדסת מכונות-מכטרוניקה-מיקרו-אלקטרוניקה
הנדסת מכונות-מכטרוניקה- מיקרו-אלקטרוניקה
הנדסת אלקטרוניקה – מחשבים – תוכנה – שביט
הנדסת אלקטרוניקה-מחשבים-התמחות אוויוניקה
הנדסת אלקטרוניקה-מחשבים- התמחות אוויוניקה
הנדסת אלקטרוניקה – מכשור רפואי
אלקטרוניקה
בקרה ואוטומציה
הנדסאי מכונות
הנדסת מכונות- מכטרוניקה
הנדסת מכונות – תיב"ם – רקיע
הנדסת מכונות- תיב"מ- התמחות מערכות ייצור
הנדסת מכונות – התמחות תיב"ם
הנדסאי תעשייה וניהול
הנדסת תעשיה וניהול – מערכות ייצור
הנדסת תעשייה וניהול – ניהול מערכות טכנולוגיות
הנדסת תעשייה וניהול – ניהול איכות
הנדסת תעשייה וניהול- לוגיסטיקה
טכנולוגיות אבחון וטיפול
הנדסה רפואית – מכשור רפואי
*מקור הנתונים עבור חישוב שיעור הצעירים בקבוצת הגיל 18-25 באוכלוסיה:
אוכלוסייה, לוח רב שנתי:
אוכלוסייה לפי מחוז ונפה קבוצת אוכלוסייה מין וגיל 2019-2000 (סוף שנה)
אוכלוסייה ומרכיבי גידול ביישובים ובאזורים סטטיסטיים, 2022-2014, לוחות:
אוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה, דת, מין וגיל 2020
אוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה, דת, מין וגיל 2021
אוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה, דת, מין וגיל 2022
הגדרות והסברים
השכלה אקדמית
מקור הנתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) – נתוני עיבוד מיוחד ונתונים המפורסמים באתר*
הדוחות מציגים תמונת המצב של נתוני השכלה גבוהה, לומדי ומקבלי תארים, למקצועות טכנולוגיים ומדעיים, לכלל התארים (ראשון, שני ושלישי) באוניברסיטאות ובמכללות האקדמיות בישראל.
על מנת להציג תמונת מצב של פוטנציאל הון אנושי לפי מקצוע לימוד, סטודנטים ומקבלי תארים בשני מקצועות באותה השנה נספרו בשניהם.
סטודנטים: נספרים כלל הסטודנטים בכל שנה. למשל, סטודנט שלמד בשנים עוקבות ייספר בכל אחת מהן.
מקבלי תארים: מוצגים נתוני תואר ראשון שני ושלישי יחד. נספרים כלל מקבלי התארים בכל שנה. למשל, מקבל תואר ראשון, אשר קיבל תואר שני לאחר מספר שנים, ייספר בשניהם.
בהתאם להגדרות הפרטיות של הלמ"ס, הנתונים בדוחות מובאים בקירוב בפילוחים, אזורים או תחומים בהם מספר הלומדים או מקבלי התעודות קטן מ-10, מלבד דוח "לימודים ומקבלי תעודות – ארצי" ודוח "מדד תואר טק".
בדוחות "לימודים ומקבלי תעודות – ארצי" ו"מדד תואר טק" הנתונים הם בקירוב במקומות בהם מספר הלומדים או מקבלי התעודות קטן מ-3. כמו כן, בדוחות אלו צוינו רק מקצועות שאותם למדו 10 סטודנטים ויותר מכלל האוכלוסיה.
נתוני הלומדים עד שנת תשפ"א, 2020, לא כוללים את האוניברסיטה הפתוחה. החל משנת 2020 הנתונים כוללים את האוניברסיטה הפתוחה, מלבד תואר ראשון.
נתוני מקבלי התארים כוללים את האוניברסיטה הפתוחה.
הגדרות:
אזור מוסד הלימודים: נתוני הלומדים מוצגים לפי אזור מוסד הלימודים.
אזור מגורים: נתוני מקבלי התארים מוצגים לפי אזור המגורים העדכני שלהם (נפה).
חלוקה גיאוגרפית: בדוחות מוצגת חלוקה גיאוגרפית אזורית לפי 15 הנפות בישראל ואזור יהודה ושומרון.
נפה: יחידת שטח מנהלית שהיא חלק ממחוז (ששת המחוזות בישראל מחולקים ל-15 נפות) הגבולות הגיאוגרפיים הם לפי הגדרת משרד הפנים.
חברה ערבית: לפי הגדרת למ"ס, הכוללת ערבים מוסלמים, נוצרים-ערבים ודרוזים.
כלל האוכלוסיה: כלל החברה, כולל החברה הערבית.
סטודנט שנה א': שנת לימודיו הראשונה של הסטודנט במוסד להשכלה גבוהה. סטודנט שלמד לימודי שנה ראשונה במוסד לימודים מסוים, ובשנה שאחריה – לימודי שנה ראשונה במוסד לימודים אחר, ייחשב לסטודנט בשנה ראשונה בשני המוסדות ובשתי השנים.
שנה: נתוני הלומדים הם לפי שנה עברית, לדוגמה, שנת 2023 היא שנת תשפ""ג, אוקטובר 2022 עד ספטמבר 2023.
נתוני מקבלי התארים הם לפי השנה המשוערת של סיום החובות האקדמיות. כלומר, מהלמ"ס מתקבלים נתוני מקבלי תארים לפי שנת קבלת התואר, שהיא השנה שבה התקיים טקס קבלת התואר. מקבלי תארים בשנה מסוימת הם לרוב אלו שסיימו את חובותיהם האקדמיות בשנת הלימודים הקודמת. על כן, בהצגת נתוני הבוגרים בדשבורד מחסירים שנה מהנתונים, לדוגמה, מי שקיבלו את התעודה בשנת 2022 יוצגו בדשבורד כמקבלי תארים לשנת 2021, וכן הלאה.
שיעור הצעירים הערבים מתוך כלל הצעירים: שיעור גילאי 18-25 מהחברה הערבית מתוך כלל בני 18-25 באוכלוסיה.
תחומי לימוד: מתוך מקצועות הלימוד של המל"ג נבחרו מקצועות טכנולוגיים ומדעיים אשר רלוונטיים לצורך תעסוקה בתעשייה עתירת ידע. מקצועות אלו קובצו יחד לתחומים לפי הפירוט להלן. סיווג המקצועות לתחומים בוצע על ידי קבוצת SFI ולפיכך עשוי להיות שונה מהחלוקה הרשמית של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) או המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג).
*לעיתים מקצוע מתבטל או משנה שם. במקרה זה לא ימצאו עבורו נתונים בשנה מסוימת או באזור מסוים.
להלן פירוט מקצועות הלימוד בכל תחום:
שם תחום
שם מקצוע לימוד
הנדסה ביו-טכנולוגית, רפואית, כימית
ביו-הנדסה
הנדסה ביו-רפואית
הנדסה ביוטכנולוגית
הנדסה ביוכימית
הנדסת מזון וביוטכנולוגיה
הנדסת פרמצבטיקה – תרופות
הנדסת חשמל, אלקטרוניקה, אלקטרואופטיקה
הנדסת אלקטרואופטיקה
הנדסת אלקטרוניקה
הנדסת חשמל
הנדסת מחשבים
הנדסת מחשבים – חשמל
הנדסת מחשבים – מדעי המחשב
הנדסת מכונות, חומרים ותעשייה
הנדסת איכות
הנדסת אנרגיה
הנדסת חומרים
הנדסת מכונות
הנדסת פולימרים
הנדסת פלסטיקה
הנדסת רובוטיקה
הנדסת תוכן וייצור
הנדסת תעשייה וניהול
ניהול והנדסת בטיחות
עיצוב תעשייתי (הנדסה)
כימיה והנדסה כימית (מורחב)
הנדסה כימית
כימיה
כימיה אורגנית
כימיה אי-אורגנית
כימיה אנליטית
כימיה פיזיקלית
כימיה תעשייתית
ננו-מדעים וננוטכנולוגיה
מדעי החיים ומדעי הרפואה
אפידמיולוגיה
ביוטכנולוגיה
ביוכימיה
ביולוגיה
ביולוגיה חישובית
ביופיזיקה
גנומיקה וביואינפורמטיקה
גנטיקה
גנטיקה והשבחה
מדעי המוח – חישוב ועיבוד מידע
מדעי המזון
מדעי הרפואה
מיקרוביולוגיה
נוירוביולוגיה
פיזיולוגיה
מדעי המחשב
מדעי המחשב
מערכות מידע ותקשורת (כולל הנדסות)
הנדסת מערכות
הנדסת מערכות מידע
הנדסת מערכות תקשורת
מערכות מידע
מערכות מידע במדעי הרוח
מערכות מידע ניהוליות
מתמטיקה, סטטיסטיקה ומדע הנתונים
ביואינפורמטיקה
הנדסת נתונים
מידע – מדע הנתונים
מתמטיקה
מתמטיקה – מדעי המחשב
מתמטיקה – פיזיקה
מתמטיקה פיננסית
סטטיסטיקה
סטטיסטיקה – מדע הנתונים
פיזיקה (מורחב)
מכניקה, זרימה ומעבר חום
מכניקה, חומרים ומבנים
פיזיקה
פיזיקה – מתמטיקה
פיזיקה גרעינית
*מקור הנתונים עבור דוח "לימודים וקבלת תארים – ארצי":
סטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ח-תשפ"ג (2022/23-2007/8), לוחות:
2.3 סטודנטים באוניברסיטאות ובמכללות אקדמיות במקצועות לימוד נבחרים, לפי מין, קבוצת אוכלוסייה, סוג מוסד ותואר
2.7 סטודנטים באוניברסיטאות, לפי מוסד ותואר, מין, קבוצת אוכלוסייה ותחום לימוד
2.24 סטודנטים במכללות אקדמיות לפי גיל, מין, קבוצת אוכלוסייה, דת ומקום לידה, ולפי מוסד ותואר
מקבלי תארים ממוסדות להשכלה גבוהה, תשס"ח-תשפ"ג (2022/23-2007/8), לוחות:
3.3 מקבלי תארים מהאוניברסיטאות ומהמכללות האקדמיות במקצועות לימוד נבחרים, לפי מין, קבוצת אוכלוסייה, סוג מוסד ותואר
3.7 מקבלי תארים מהאוניברסיטאות, לפי מוסד, תואר, מין, קבוצת אוכלוסייה ותחום לימוד
3.22 מקבלי תארים ממכללות אקדמיות, לפי תואר, מוסד, מין, קבוצת אוכלוסייה, דת ומקום לידה, ולפי גיל
אוכלוסייה, לוח רב שנתי:
אוכלוסייה לפי מחוז ונפה קבוצת אוכלוסייה מין וגיל 2019-2000 (סוף שנה)
אוכלוסייה ומרכיבי גידול ביישובים ובאזורים סטטיסטיים, 2022-2014, לוחות:
אוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה, דת, מין וגיל 2020
אוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה, דת, מין וגיל 2021
אוכלוסייה, לפי קבוצת אוכלוסייה, דת, מין וגיל 2022
מדד תואר-טק:
בדוח זה ניתן לבחון את המצב בפועל אל מול היעדים אשר הוצבו במסגרת הוועדה להגדלת ההון האנושי בהייטק. בדוח זה נלקחו מקצועות הייטק בלבד (ללא ביו-טק וביו-מד).
היעדים אשר הוצבו בוועדה:
חברה ערבית: שיעור הסטודנטים הערבים מתוך הסטודנטים החדשים למקצועות ההייטק יעמוד על 20% עד לשנה"ל תשפ"ח (2027/8).
כלל האוכלוסיה: הגדלת מספר הסטודנטים החדשים למקצועות ההיי טק בשיעור של כ-4% לשנה, קרי כ-25% עד לשנת תשפ"ח (2027/8).
מידע נוסף בדוח הוועדה להגדלת ההון האנושי בהייטק.
פירוט מקצועות הלימוד בדוח זה:
- ביואינפורמטיקה
- גנומיקה וביואינפורמטיקה
- הנדסת אלקטרואופטיקה
- הנדסת אלקטרוניקה
- הנדסת חשמל
- הנדסת מחשבים – חשמל
- הנדסת מחשבים – מדעי המחשב
- הנדסת מערכות
- הנדסת מערכות מידע
- הנדסת מערכות תקשורת
- מדעי המחשב
- מידע- מדע הנתונים
- מערכות מידע
- מערכות מידע במדעי הרוח
- מערכות מידע ניהוליות
- מתמטיקה
- מתמטיקה – מדעי המחשב
- מתמטיקה – פיסיקה
- סטטיסטיקה
- סטטיסטיקה – מדע הנתונים
- פיזיקה – מתמטיקה
הגדרות והסברים
תעסוקה ושכר
שכר מקבלי תארים:
מקור הנתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ״ס) – נתוני עיבוד מיוחד. הנתונים הופקו מתוך קובץ עיבודי הלמ"ס המבוסס על קובצי מס הכנסה לשכירים ועצמאים. הקובץ אינו כולל מהגרי עבודה, פליטים, אנשי צבא קבע וחלק מעובדי משק בית ומטפלים אשר מעסיקיהם לא דיווחו עבורם לרשויות. מי שלא נמצא בקובץ מס הכנסה נחשב כלא משתתף בכוח העבודה.
בדוח זה מוצגים נתוני השכר החודשי הממוצע בשנת 2021 של מקבלי תואר אקדמי ראשון במקצועות טכנולוגיית ומדעיים, לפי מספר שנים מסיום התואר (ראו פירוט תחומים ומקצועות לימוד בהסברים והגדרות של השכלה גבוהה). מוצגים נתוני השכר בתחומי לימוד בהם יש מעל 30 מקבלי תארים שהשתתפו בכוח העבודה בשנת 2021. נתוני השכר מתייחסים לכל סוגי העיסוקים של בוגרי התארים, בין אם הם עוסקים במקצוע טכנולוגי ומדעי ובין אם לא, כלומר, נלקחו כלל משלחי היד בכלל ענפי הכלכלה.
שכר חודשי ממוצע: לפי הגדרות הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
חברה ערבית בהייטק – תמונת מצב:
מקור הנתונים: ניתוח נתוני לינקדאין, המבוססים על דיווח עצמי.
דוח תמונת מצב של מועסקים מהחברה הערבית, אשר נוצר על בסיס ניתוח נתוני לינקדאין, נכון למרץ 2024. הדוח מציג את המועסקים במשרות/תפקידי הייטק לפי תחום עיסוק, מחוז מגורים, מגדר ומאפייני החברה בה עובדים, על בסיס הדיווח העצמי של פותחי הפרופיל בלינקדאין.
בעלי השכלת הייטק: בוגרי תארים והכשרות למקצועות הליבה בהייטק אשר עלו בחיפוש (לא כולל תארים והכשרות למקצועות הביו-טק והביו-מד).
מועסקים במשרות הייטק: העוסקים בתפקידי הייטק מתוך כלל בעלי השכלת הייטק, אשר עלו בחיפוש.
תפקידי הייטק: מקצועות הליבה בהייטק (טכנולוגיה ופיתוח) בכלל ענפי המשק (לאו דווקא בענפי ההייטק). תמונת המצב אינה כוללת את העוסקים בתחומי המעטפת בהייטק (שיווק, שירות, מכירות וכדומה).
להלן פירוט התפקידים בכל תחום עיסוק, הנכללים בדוח:
תחום עיסוק
תפקיד
Cyber Security
Application Security
Cyber Architect
Cyber security
Information Security
Security Analyst
Security Engineer
Data
Analyst
BI Analyst
Data Analyst
Data Developer
Data Engineer
Data Scientist
DBA
Development
.NET Developer \ C#
Algorithm Engineer
Automation Engineer
Back End
BI Developer
C/C++ Developerּּ
Embedded Software Engineer
Front End Developer
Full Stack
JAVA Developer
Mobile Developer
PHP Developer
Python Developer
Software Architect
Software Developer
SQL Developer
UX / UI Designer
Web Developer
DevOps
DevOps
Realese Manager
Solution Architect
Optimization Engineer
Engineering
Global Product support Engineer
Mechanical engineer
Planner
Quality Engineer
Service Engineer
Performance Engineer
Engineering
Hardware
Application Engineer
Design Engineer
Electrical Engineer
Embedded System Engineer
Hardware Engineer
Hardware
Hardware Architect
Integration Engineer
QA Hardware
System Architect
System Engineer
V&V
Validation Engineer
Verification Engineer
Infrastructure
Help Desk
Infrastructure
IT
Network
Network Engineer
Operator
Support
System
System Admin
Technical Lead
Management
CTO
Director
Manager
Team Leader
Product \ Project Management
Product Manager
Project Manager
Quality Assurance
QA
QA Automation
QA Manual
QC
מועסקים במשלחי יד הייטק – מגמות:
מקור הנתונים: הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) – נתוני עיבוד מיוחד. הופק מתוך נתוני סקר כוח אדם.
בדוח מוצגים מועסקים במשלחי יד הייטק, ללא ביו-טק וביו-מד (ראו פירוט משלחי היד להלן), בכלל ענפי הכלכלה במשק (לא רק בענף ההייטק). למידע נוסף ראו באתר הלמ"ס אודות הסיווג האחיד של משלחי היד ואודות הסיווג האחיד של ענפי הכלכלה.
להלן פירוט משלחי היד הנכללים בדוח זה:
- 1330 | מנהלי שירותים בענפי טכנולוגיות המידע (ICT)
- 2111 | פיזיקאים ואסטרונומים
- 2113 | כימאים
- 2114 | גאולוגים וגאופיזיקאים
- 2131 | ביולוגים, בוטניקאים, זואולוגים ובעלי משלח יד דומה
- 2132 | יועצים בתחומי החקלאות, הייעור והדיג
- 2144 | מהנדסי מכונות
- 2145 | מהנדסי כימיה
- 2149 | בעלי משלח יד בתחום ההנדסה לנמ"א
- 2151 | מהנדסי חשמל
- 2152 | מהנדסי אלקטרוניקה
- 2153 | מהנדסי תקשורת
- 2511 | מנתחי מערכות
- 2512 | מפתחי תכנה
- 2513 | מפתחי אתרי מרשתת (אינטרנט) ומפתחי מולטימדיה
- 2514 | מפתחי יישומים
- 2519 | מפתחי תכנה ומנתחי יישומים לנמ"א
- 2522 | מנהלי מערכות
- 2523 | בעלי משלח יד בתחום רשתות המחשבי
- 2529 | בעלי משלח יד בתחום מסדי הנתונים ובתחום הרשתות לנמ"א
- 3111 | הנדסאי וטכנאי כימיה ופיזיקה במעבדות מחקר
- 3114 | הנדסאי אלקטרוניקה וטכנאי הנדסת אלקטרוניקה
- 3115 | הנדסאי מכונות וטכנאי הנדסת מכונות
- 3116 | הנדסאי וטכנאי כימיה בתהליכי ייצור תעשייתיים
- 3119 | הנדסאי וטכנאי מדעי הפיזיקה וההנדסה לנמ"א
- 3511 | הנדסאי וטכנאי תפעול בענפי טכנולוגיות המידע (ICT)
- 3512 | הנדסאי וטכנאי תמיכה במשתמשים בענפי טכנולוגיות המידע (ICT)
- 3513 | הנדסאי וטכנאי רשתות ומערכות מחשבים
- 3514 | הנדסאי וטכנאי מרשתת (אינטרנט) ומרשתת פנים (אינטראנט)
- 3522 | הנדסאי וטכנאי תקשורת (טלקומוניקציה) ושידור